Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā

Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā
Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā

Video: Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā

Video: Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā
Video: НЕЙТРАЛЬНАЯ ЗОНА С НЕЗАВИСИМЫМИ РАЙДЕРАМИ ДЖОНОМ И ХЕ... 2024, Aprīlis
Anonim
Attēls
Attēls

Manu uzmanību piesaistīja mums labi pazīstamā Aleksandra Timohina raksts, bet par citu resursu. Un tēma, ko Timokins skāra, no vienas puses, ir ļoti interesanta, no otras - tikpat pretrunīga.

Vai Padomju flote bija bezjēdzīga Lielā Tēvijas kara laikā.

Lai neminētu visu Timohina rakstu un to neizjauktu, es tikai īsi skriešu tur, kur es piekrītu, bet kur nepiekrītu … Mēs tur runāsim sīkāk, jo īpaši tāpēc, ka es nepiekrītu visām Timohina domām. Pamatojoties uz, es uzreiz teikšu, manā darbā "Padomju kara flotes kaujas ceļš Lielajā Tēvijas karā". Protams, padomju izdevums.

Un es uzskatu par nepieciešamu sākt ar vēsturisku atkāpi. Atkāpe ir ļoti nepieciešama, un, ja Timohins sākas no pagājušā gadsimta 20. gadiem, tad, manuprāt, vajadzētu paskatīties daudz agrāk.

Kāda bija flote TOY Krievijā? Tas bija izglītības un gudru cilvēku centrs. Tas attiecās ne tikai uz virsniekiem, lai gan jūras spēki pagrieza degunu sauszemes priekšā, bet viss bija godīgi. Jo vienā pusē ir jātnieku pulks, bet otrā - kaujas kuģis. Ir atšķirība.

Attēls
Attēls

Tikai artilēristi varēja konkurēt ar jūras spēkiem, jo imperatora armijai vispār nebija tanku, un aviācija bija sākumstadijā. Tātad kaujas kuģis bija vissarežģītākais mehānisms.

Tāpēc jūrnieki kļuva par efektīvu revolūcijas spēku, tieši tāpēc, ka brīvi domājošās sēklas tik ātri sadīgušas flotē, jo tur gandrīz nebija muļķu. Un tāpēc jūrnieki-aģitatori sākumā tika uzklausīti un viņiem ticēja, nu, protams, cilvēks no jūras spēkiem ir vismaz inteliģents un apmācīts uzņēmējdarbībā.

Un, lai gan Pirmā pasaules kara laikā Krievijas flote īpaši nespīdēja, tā nepiedalījās lielākajās cīņās, bet tās pašas vācu asinis bija piedzēries. Un pat tad, kad satraukuma kārtīgi satricinātā Krievijas republikas flote uzsāka kauju Mēnessundas šaurumā, jāatzīstas: vācieši ieguva uzvaru par dārgu cenu.

Attēls
Attēls

Bet jāatzīmē, ka Oktobra revolūcijas rezultātā tieši flote cieta vienkārši milzīgus zaudējumus. Liels skaits kompetentu virsnieku emigrēja uz ārzemēm, un jūrnieki izklīda pa pilsoņu kara frontēm.

Un es pilnīgi piekrītu Timohinam, ka divdesmitajos gados Krievijas flote bija skumjš skats. Bija kuģi, bet nebija absolūti neviena personāla, kas spētu no kuģiem izveidot floti.

Iepazīstoties ar Borisa Borisoviča Gervaisa darbiem, es teikšu, ka Timohins nedaudz pārspīlē Gervaisa darbu nozīmi kopumā un jo īpaši profesora lomu padomju flotes stratēģijas izstrādē. Jā, Gervaisa darbs daudzējādā ziņā bija fundamentāls, bet citu vienkārši nebija!

Un jā, profesors Gervais netika pakļauts nekādām represijām, viņš nezaudēja nevienu amatu, 1928.-1931. Gadā viņš bija Jūras akadēmijas vadītājs, pēc tam viņš kļuva par nodaļas vadītāju uzreiz divos (militāri politiskais un militārais). -Inženierzinātņu) akadēmijas. Kritums 1931. gadā bija saistīts ar veselības stāvokli, nevis represijām, kā to pierādīja Gervaiss 1934. gadā, kad nomira 56 gadu vecumā. Lai gan ir vērts atzīmēt, ka 1930. gadā Boriss Borisovičs tika arestēts, taču tikai nepilnu 2 nedēļu laikā tika atklāts, ka apsūdzības ir nepatiesas.

Patiesībā ir grūti pateikt, cik lielā mērā flote varētu iegūt impulsu attīstībai, bet pagājušā gadsimta 20.-30.gadu mijā diemžēl padomju flote bija smagā krīzē, gan būvniecībā jauniem kuģiem un personāla apmācībai.

Turklāt mūsu ceļi, iespējams, atšķiras. Pretinieks sāk daudz pieņēmumu un pieņēmumu, galu galā uzzīmējot ne visai pareizu un skaidru priekšstatu par tēmu "Bet ja …"

Protams, nekur bez Staļina, asiņainā tirāna, kurš ar represijām sāka "atjaunot kārtību".

Jā, saraksta lēciens ar Jūras spēku virspavēlniekiem izskatās biedējoši.

Viktorovs, Mihails Vladimirovičs (15. augusts - 1937. gada 30. decembris).

Smirnovs, Pjotrs Aleksandrovičs (1937. gada 30. decembris - 1938. gada 30. jūnijs).

Smirnovs -Svetlovskis, Pjotrs Ivanovičs (akt. 30. jūnijs - 1938. gada 8. septembris).

Frinovskis, Mihails Petrovičs (1938. gada 8. septembris - 1939. gada 20. marts).

Jā, visi četri tika nošauti 1938.-1940. Gadā, taču arī šeit jums rūpīgi jāskatās, jo Frinovskis un Smirnovs bija flotes šaušanas vienības organizatori un galvenie izpildītāji. Par ko viņi pelnīti saņēma savu 1940. gadā.

Jā, Kuzņecovs ieguva ļoti skumju ekonomiku - ar darbinieku trūkumu un pilnīgu izpostīšanu kuģu būvē un kuģu remontā. Bet galvenokārt skumji bija tas, ka neviens īsti nezināja, ko ar šo floti darīt.

Paskatīsimies objektīvi. Un nevajag izbāzt visus Staļina caurumus. Lielākos zaudējumus flote cieta nevis 30. gadu beigās, bet daudz agrāk. Kad sākās revolūcija un ļoti liels skaits jūras virsnieku tika iznīcināti ar jūrnieku rokām. Jā, tie bija cara virsnieki, balts kauls un viss. Bet atvainojiet, tā sauktie "Krasvoenmores" sapulci varēja sarīkot tikai labi, taču, saprotot, kā komandēt kuģi, viņi bija skumji.

Attēls
Attēls

Tie, kas 1917.-1918.gadā netika ņemti vērā, kuriem paveicās, devās uz ārzemēm. Tie, kuriem nepaveicās - tīrīšanas bija gan 20. gados, gan 1932. -1933. "Baltais kauls" tika izgriezts, es teiktu, ar sajūsmu.

Un galvenā problēma nav tā, ka nebija neviena, kas gudri komandētu kuģus, nebija neviena, kas MĀCītu, kā komandēt.

Nezāles var vairot tikai nezāles. Bet pie šī mēs vēl atgriezīsimies. Tikmēr no Žukova "Atmiņas un pārdomas" tika iegūti daži apsvērumi. Georgijs Konstantinovičs bija cilvēks, maigi izsakoties, uz sauszemes un faktiski neminēja jūras lietas. Bet viņš var izlasīt otrajā sējumā, ka Staļins it kā nav bijis labs jūras lietās, bet drīzāk otrādi.

Es atļaušos citēt Timohinu.

“Ak, bet viņš (Staļins) mēģināja“atrisināt problēmu”, palaižot flotē jaunu represiju vilni. Ja līdz 1938. gadam, beidzoties ideoloģiskajam trakumam, flotei būtu bijusi iespēja dažu gadu laikā atjaunot kaujas efektivitāti, tad līdz 1939. gadam tam nebija pietiekami daudz personāla. Piemēram, pieredzējuši komandieri vienkārši nebija nekur."

Skaitļi no oficiāliem avotiem (piemēram, EA Ščadenko piezīme, kas 1940. gadā tika nosūtīta Vissavienības Boļševiku Komunistiskās partijas Centrālajai komitejai un kurā bija informācija par to cilvēku skaitu, kuri tika atbrīvoti no Sarkanās armijas bez gaisa spēkiem), kas atsaucas visi mūsdienu armijas un flotes vēstures pētnieki (Ukolovs, Ivkins, Meljuhovs, Suvenirovs, Pečenkins, Čeruševs, Lazarevs) stāsta, ka 1937.-1939. gadā no armijas un flotes tika atlaisti 28 685 virsnieki.

Skaitlis ir liels, bet diemžēl tas neatšķir armiju un jūras spēku, un nav iespējams kaut ko pateikt par to, cik labi bija apmācīti virsnieki. Tomēr šajā skaitlī ir iekļauts viss: tie, kas atlaisti politisku apsvērumu dēļ, denonsēšanas dēļ, piedzēries, piesavinājušies utt. Un, starp citu, daudzi virsnieki atgriezās 1941. gadā. Es ceru, ka tas neprasa īpašu apstiprinājumu.

Daži pētnieki norāda skaitli par floti no 3 līdz 4 tūkstošiem atlaisto. Es nedomāju spriest par patiesumu, bet šķiet, ka tā ir patiesība.

Virzieties tālāk.

“Līdz 1940. gada beigām militāri politiskajai vadībai bija šaubas par to, ar ko mēs cīnīsimies: ar Lielbritāniju vai Vāciju. Uz sauszemes militārajiem vadītājiem neizdevās paredzēt turpmākā kara būtību. Pat pēc vācu iebrukuma diez vai kāds varēja paredzēt, ka gandrīz visas flotes bāzes būs vai nu ienaidnieka sagūstītas zemes uzbrukumu laikā, vai arī viņš to bloķēs."

Nu, godīgi sakot, rokas nolaistas. Par kādu karu ar Lielbritāniju mēs varētu runāt, ja slavenajā militārā personāla spēlē 1940. gada decembrī - 1941. zem "rietumiem" jūs domājāt Trešo reihu?

“Bet ienaidnieka sagūstīto jūras bāzu zaudēšana daudzējādā ziņā noveda pie tik neveiksmīga kara gaitas flotei. Armijai bija teritorijas rezerve atkāpšanai, rūpnīcas tālu aizmugurē, spēja zaudēt miljonus, bet tomēr atgūties un padzīt ienaidnieku atpakaļ. Flotei bija "jāatbrauc", neatgūstoties. Tādā veidā flote tuvojās karam."

Flote tuvojās karam bēdīgā stāvoklī. Nebija jūras spēku komandieru, nebija komandieru, nebija neviena. Nebija štāba, kas spētu plānot vairāk vai mazāk pienācīgu darbību. Un to parādīja karš pirmajās dienās.

Galvenā problēma ir tā, ka biedri padomju admirāļi izrādījās nespējīgi taktiski plānot no vārda "absolūti". Un jums šeit tiešām nekas nav jāpierāda, pietiek atcerēties kara sākuma perioda slavenākos atskaites punktus.

Bet vispirms padomāsim par flotes lomu. Kā šķiet, labi, no dīvāna.

1. Cīņa pret ienaidnieka flotēm.

2. Ienaidnieka transporta sakaru pārkāpums.

3. Sauszemes spēku atbalsts.

4. Atbalsts amfībijas operācijām.

Pietiekami.

1. punkts.

Cīņa pret ienaidnieka flotēm nenotika. Tikai tāpēc, ka nebija neviena, kas cīnītos pie Melnās jūras (trīs Rumānijas iznīcinātāji un viena zemūdene neskaitās), Baltijā šo pašu vāciešu parādīšanās bija epizodiska, Klusajā okeānā (paldies Dievam) karš ar Japāņi, bet, kad tas sākās, Japānai vairs nebija flotes kā tādas.

Paliek tikai Ziemeļu flote, kur jā, reiz notika cīņa starp padomju un vācu iznīcinātājiem. Plus vācu kuģu "Fog" un "Alexander Sibiryakov" nogrimšana.

Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā
Par padomju kara flotes lomu Lielajā Tēvijas karā

Viss, vairāk mūsu virszemes kuģi nesaskārās ar ienaidnieku.

2. punkts.

Es uzskatu, ka šeit mūsu flotes ir parādījušas pilnīgu impotenci.

Līdz kara sākumam PSRS Jūras spēkiem bija aptuveni tūkstotis dažādu klašu kuģu. Starp tiem - 3 kaujas kuģi, 8 kreiseri, 54 līderi un iznīcinātāji, 287 torpēdu laivas, 212 zemūdenes. 2, 5 tūkstoši aviācijas vienību un 260 piekrastes aizsardzības baterijas.

Piespiest? Spēks.

Visā kara laikā Vācijas un Zviedrijas rūdas pārvadātāji mierīgi nesa rūdu pāri Baltijas un Ziemeļjūrai Reiham. Un Baltijas flote absolūti nespēja neko darīt. Ja DKBF milzīgie spēki būtu bloķējuši rūdas plūsmu no Zviedrijas uz Vāciju, karš būtu beidzies 1943. gadā.

Bet Baltijas flote spēja tikai kara sākumā, cietusi milzīgus zaudējumus, atstāt Baltiju uz Kronštati un tur stāvēt zem vācu bumbām kā mērķi. Jā, zemūdenes mēģināja kaut ko darīt. Un cik no viņiem gāja bojā uz vienas Porkkala-Udda barjeras, pat tagad negribu atcerēties, jo šī ir traģēdija, par kuru vajadzētu runāt atsevišķi.

Melnās jūras flote daudz neatšķīrās no Baltijas jūras. Cik mūsu karavīru tika iemesti tajā pašā pamestajā Sevastopolē, ko tagad lepni sauc par "godības pilsētu", bet piedodiet, cik tūkstošu karavīru tur palika …

Attēls
Attēls

Par Odesas un Sevastopoles atmešanu var nosaukt tikai kaunu Melnās jūras flotei. Un tas neskatoties uz to, ka divus gadus vēlāk karš pagriezās atpakaļ, un situācija atkārtojās, tikai vāciešiem. Tikai tad, kad padomju pavēlniecība pameta Sevastopolē līdz galam cīnījušos karavīrus, vācieši paņēma 78 tūkstošus ieslodzīto. Un 1944. gadā vācieši atstāja padoties aptuveni 61 tūkstošu cilvēku.

Skaitļi ir aptuveni vienādi, bet mums bija Melnās jūras flote, bet vāciešiem - Rumānijas jūras divīzija. Līdz kara sākumam Rumānijas jūras divīzijā bija 2 palīgreiseri, 4 iznīcinātāji, 3 iznīcinātāji, 1 zemūdene, 3 šautenes, 3 torpēdu laivas, 13 mīnu kuģi un vairāki mīnu kuģi.

Vienkārši ir kauns sniegt datus par Melnās jūras floti. Tostarp tāpēc, ka savulaik tā dēvētās "reideriskās operācijas" flotei maksāja vairākus par tikko pazudušiem kuģiem. Bet mums savlaicīgi bija materiāli par to.

3. punkts.

Atbalsts sauszemes spēkiem. Tāda, teiksim, okupācija. Mūsu gadījumā šaušana pa apgabaliem. Bez jebkādiem pielāgojumiem ar lidmašīnu palīdzību, tikai mest čaulas tālumā, kā tas lielākoties notika.

Pati par sevi diezgan stulba darbība, tikai rīku resursu izšķiešana. Es vispār neko neteikšu par šo tēmu, es tikai teikšu, ka amerikāņu aizskarošās operācijas Klusā okeāna salās, pilnīga aviācijas pārākuma apstākļos un attiecīgi pielāgošanās iespēju, izmantojot kuģi, no kuriem katrs bija ar galvu un pleciem virs senās krievu cara celtniecības dredēm, nedeva daudz rezultātu.

Zemi var uzart ar liela kalibra čaumalām, cik vien vēlaties, taču ir pierādīts, ka šīs priekšrocības ir niecīgas.

Var, protams, teikt par tādu izmisuma žestu kā pastiprinājuma piegāde karakuģiem aplenktajai Sevastopolei. Tas ir iespējams, bet es neko neteikšu. Benzīns zemūdenes balasta tvertnēs, kājnieki uz kreiseru un iznīcinātāju klājiem … Japāņiem kara beigās bija arī Tokijas ekspresis. Ar apmēram tādiem pašiem panākumiem.

4. punkts.

Nosēšanās. Par viņiem ir tik daudz rakstīts, desantnieku varoņiem tik liels gods, nav ko piebilst. Vienkāršākā darbība. Kuģi tuvojās, apšaudīja krastu, nolaida karaspēku un devās prom.

Cik daudz no šiem desantiem gāja bojā, vēsture ļoti labi zina.

Attēls
Attēls

Protams, mums ir jāizkļūst no situācijas un jāparāda, ka ne viss bija tik slikti. Tieši to viņi darīja padomju laikā, ilgi runājot par dažiem notikumiem un pilnīgi klusējot par citiem.

Tāpēc mēs ļoti detalizēti apzinājāmies zemūdeniešu un laivotāju varoņdarbus, taču vispār nezinām, kādu ieguldījumu mūsu kaujas kuģi, kreiseri, līderi un iznīcinātāji deva uzvarai.

Es izdarīšu atrunu, par Ziemeļu flotes iznīcinātājiem jautājumu nav. Viņi strādāja kā sasodīti.

Pārējie kuģi ļoti labi tika galā ar vācu pilotu mērķa lomu un strādāja kā peldošas baterijas. Vairāk ne. Kādam paveicās, iespējams, tāpat kā "Sarkanajam Kaukāzam", kuram tika uzticēta transporta loma.

Jā, mēs varam ilgi runāt par to, ka pat tur, uz sauszemes, flote sniedza tik milzīgu atbalstu, novirzot ienaidnieka spēkus, draudot utt.

Citāts vēlreiz.

“Un kas vāciešiem traucēja rekvizēt vairākus desmitus tvaikoņu un liellaivu un pēc tam palīdzēt saviem karaspēkiem Kaukāzā 1942. gadā ar virkni desantu no jūras? Un tas, ka viņi būtu tikušies ar padomju kreiseriem un iznīcinātājiem."

Ir grūti tam noticēt 1942. Un vācieši, mierīgi dzenādami mūsu kuģus ar ne tik lielām lidmašīnu masām, nesaskaroties ar lielu pretestību, to ļoti labi zināja.

Kāds ir noslēpums?

Noslēpums ir Staļina nekompetence.

Jā, Džozefs Vissarionovičs nebija visu zinošs cilvēks. Un jūras lietās īsti nesaprata. Tāpēc viņam vienkārši bija jāuzticas saviem admirāļiem. Partijai uzticas, tā teikt, biedri. Iespējams, gandrīz uzticams, bet apdomīgs jūras lietās apmēram biedra Staļina līmenī.

Un daži (pie Melnās jūras) arī izrādījās gļēvi. Nekompetents gļēvulis parasti ir sprādzienbīstams maisījums.

Un kad 1941.-1942. Gadā biedri admirāļi sāka paātrinātā tempā iznīcināt lielus un dārgus kuģus (dažas reidu operācijas bija ko vērtas), tad biedrs Staļins šajā situācijā darīja vienīgo, ko varēja: pavēlēja vadīt kaujas kuģus un kreiserus. attālos stūros un nepieskarieties tiem.

Attēls
Attēls

"Marats" daudz nepalīdzēja, bet kaut kas palika pie Melnās jūras.

Faktiski zaudējumi flotei, kas neveica aktīvu karadarbību, ir vienkārši milzīgi.

Kaujas kuģis - 1 neatsaucami (no 3 pieejamajiem).

Smagais kreiseris - 1 (pacelts un atjaunots) no 1 pieejamiem.

Vieglie kreiseri - 2 neatsaucami (no 8 pieejamajiem).

Iznīcinātāju vadītāji - 3 neatsaucami (no 6 pieejamajiem).

Iznīcinātāji - 29 neatsaucami (no 57 pieejamajiem).

Es neskaitīju amerikāņu un britu kuģus (kaujas kuģis, kreiseris), jo tie nekaroja.

Es atkārtoju: flotei, kas necīnījās, zaudējumi ir milzīgi. Un tas viss pateicoties sarkanajiem admirāļiem, kuriem teorētiski bija jāatkārto cara sauszemes karavīru ceļš. Bet, ja Žukovs, Rokossovskis, Maļinovskis kļuva par īstiem komandieriem, tad admirāļiem šis efekts nenotika.

Un līdz ar to traģēdiju pilna Tallinas eja, kas maksāja daudziem cilvēkiem un kuģiem, Baltijas flotes mītne Kronštatē, pilnīga nespēja cīnīties Melnajā jūrā …

Aleksandrs Timohins cenšas visu iespējamo pamatot jūras spēku bezdarbību, meklējot argumentus par labu flotes lietderībai, bet …

Nē, jūs varat runāt par to, kā flote ar savu darbību kaut kur novirzīja vāciešu rezerves no galvenā uzbrukuma virzieniem, nodarīja zināmu kaitējumu …

“Tā sākās notikumi pie Melnās jūras, ko daudzi mūsdienu vēsturnieki neredz - tukša un sistemātiska flotes ietekme uz karadarbības norisi uz vietas. Vācieši un viņu sabiedrotie nepārtraukti kavējas un zaudē spēku."

Patiešām, kas attiecas uz Melnās jūras floti, es neredzu nopelnus tuvā attālumā. Kuģi, kas slēpjas Potī, Batumi un Suhumi, neko nespējot. Ko viņi tur "ietekmēja", es nezinu. Cīņa nedaudz aizgāja uz sāniem.

“Flote ar izkraušanu pastāvīgi izrādījās salmi, kas salauza vāciešiem muguru. Jā, salīdzinājumā ar armiju viņš bija palīgdarbos, bet bez šīs palīdzības nav zināms, kā armija būtu beigusies."

Būtu beidzies tāpat. Patiešām nav vēlēšanās runāt par izkraušanu, jā, tas ir vienīgais, uz ko Melnās jūras flote bija spējīga (piemēram, Baltijas flote arī nebija tam piemērota), bet cik cilvēku gāja bojā šajos desantos, kā daudzas operācijas bija neveiksmīgas …

Flote arī nopietni sabojāja vāciešu sakarus Arktikā, jo viņu karaspēks lielākoties tika piegādāts ar paliktņiem pa jūru, nevis pa sauszemi, gandrīz bez ceļiem. Flotei, kaut arī tās spēkam bija mazs spēks, bija svarīga loma faktā, ka zibakcija Arktikā apstājās. Salmi salauza mugurkaulu arī ziemeļos”.

Parasti tā ir aizgājusi no alternatīvas vēstures. Blitzkrieg Arktikā, vācu karaspēks Arktikā, paliktņi, kas piegādā šos karaspēkus … Es šo fantāziju nekomentēšu. Patiesībā vācieši ļoti veiksmīgi ir kaitējuši mums Arktikā.

Tas bija tas, ko viņi nevarēja darīt ar vācu zemūdenēm visa Ziemeļu kara laikā - tā bija. Fakts, ka viņi nevarēja neko darīt ar "admirāli Šēru", bija.

Attēls
Attēls

Ziemeļu flote bija ļoti aizņemta karavānu pavadībā; tas neapšaubāmi bija milzīgs ieguldījums uzvarā. Un mans viedoklis ir tāds, ka Ziemeļu flote, pēc sastāva mazākā, ir devusi daudz lielāku labumu nekā Baltijas flote un Melnās jūras flote kopā.

Tātad lielākoties nosēšanās un ziemeļu karavānu pavadība - tas ir viss, uz ko izrādījās spējīga tūkstoš karakuģu militārā flote.

Secinājumi, ko Timohins izdarīja, dīvaini, bet es gandrīz atbalstu.

“Lielais Tēvijas karš parāda divas lietas. Pirmais ir tas, ka pat karā uz sauszemes flotes loma ir ļoti svarīga."

Piekrītu. Flote, ja tāda ir, ja pie stūres ir gudri jūras komandieri, ir spēks. Briti, amerikāņi, japāņi to parādīja visā krāšņumā. Ak, mums bija kuģi, bet komandieru nebija.

“Otrais ir tas, ka, lai pilnībā realizētu pat nelielas flotes kaujas potenciālu, mums ir nepieciešama saprātīga teorija par tās kaujas izmantošanu, kompetenti veidota komanda, rūpīga un rūpīga sagatavošanās pirms kara. Ak, tas tā nebija pirms Lielā Tēvijas kara, un flote neparādīja, kas tai varētu būt."

Atkal piekrītu. Bet nebija sagatavošanās ne tieši pirms kara, un tā arī nebija. Nebija neviena, kas gatavotu, kā jau teicu. Līdz ar to jūras spēku pavēles tiešā nespēja plānot un īstenot plānus, kas galu galā izraisīja pilnīgas muļķības - flotu pakļautību frontēm.

Pie kā tas noveda Krimā, manuprāt, nav jāatkārto.

Šeit ir rezultāts. Lielā Tēvijas kara laikā padomju kara flote par 90% izrādījās pilnīgi bezjēdzīga formācija sakarā ar to, ka flotē nebija normālu komandieru.

Mums izdevās izaudzināt un apmācīt atsevišķus kuģu komandierus. Mums izdevās apmācīt vairākas ekipāžas. Augstākā līmeņa komandieri - atvainojiet, tas neizdevās. Un tāpēc pilnvērtīga flote neizdevās. Diemžēl.

Un šeit es gribētu teikt kā kopsavilkumu.

Šādam materiālam, ko Timohins uzrakstīja, protams, ir tiesības uz dzīvību. Pat ja tas ir nedaudz … fantastiski. Bet mans viedoklis ir tāds, ka vienkārši nav vērts tērēt laiku, mēģinot parādīt, ka ne viss ir tik slikti, kā šķiet.

Mūsu flotē nebija slikti, tur augšā bija pretīgi.

Kas nemaz nepazemo, bet gluži pretēji, pat paaugstina jūrnieku varoņdarbus. Par it kā ārkārtīgi noderīgajiem desantiem vispārīgi nav jāraksta, jārunā par cilvēkiem, kuri devās kaujā desanta grupu sastāvā. Par Melnās jūras zemūdenēm, kas laivās aizrijās ar benzīna tvaikiem, pārvērtās par tankkuģiem. Par "septiņnieku" un "noviku" ekipāžām, kas pelēkajās ziemeļu debesīs meklē vācu torpēdu bumbvedējus. Par vakardienas zvejniekiem, kas mencu vietā meklē vācu zemūdenes. Par Aurora ložmetējiem, kuri pēdējā kaujā nekaunēja kuģa karogu.

Jā, Lielajā Tēvijas karā mums diemžēl nebija flotes. Un nebija īsti jūras spēku komandieri. Bet bija flotes vīri, uzticīgi savam darbam, drosmīgi, izlēmīgi un proaktīvi. Jā, zemākajos hierarhijas līmeņos, bet tie bija! Par to mums šodien jārunā. Lai atcerētos.

Un pēdējā lieta. Man šķiet, ka cilvēkam, kurš apgalvo, ka stāsta vai analizē šī kara notikumus, Otrā pasaules kara saīsinājuma izmantošana nav īpaši skaista. Es teiktu, ka necienīgs pret krievu cilvēku.

Bija Lielais Tēvijas karš. Joprojām ir Lielā Tēvijas kara veterāni. Jums nevajadzētu pārvērst Lielo Tēvijas karu par Otro pasaules karu. Kas grib - pārbaudiet, es un Otrais pasaules karš tikai tā rakstu. Ar lielo burtu. Precīzi cienot tos, kas cīnījās viņas teātros.

Viņi saka, ka mūsu vēsture ir jārespektē. Tas pat tiks iekļauts konstitūcijā. Smieties ar smiekliem, bet cienīsim savu pagātni bez konstitūcijām. Tikai tāpēc, ka tā ir mūsu pagātne. Tajā bija daudz lietu, bet mums vienkārši ir jāciena. Gan cilvēki, gan notikumi. Un dariet to pēc iespējas godīgāk un atklātāk.

Ieteicams: